Saturday 29 December 2012

♥ TIPS PENGAMBILAN VITAMIN ♥

Ada segelintir kumpulan pengamal vitamin yg merasakan tidak mendapat apa2 manfaat dari pengambilan vitamin @ supplement mereka disebabkan beberapa faktor:


1) PENGAMBILAN AIR KOSONG DIPANDANG REMEH
Ramai yang ada masalah untuk amalkan minum air masak kosong & lebih suka yg berwarna dan berperisa. Air yang manis boleh meningkatkan kepekatan darah serta menyebabkan kegemukan.
Kita disarankan mengamalkan banyak minum air masak apabila mengamalkan pengambilan vitamin supaya penyerapan vitamin oleh tubuh boleh berlaku dgn lebih baik.

2) ELAKKAN MAKAN VITAMIN SECARA BANYAK SEKALIGUS PADA 1 MASA.
Apabila kita makan semua vitamin secara sekaligus,ini meningkatkan kepekatan darah kita hanya pada masa2 tertentu. Ramai yg suka amalkan ini apabila waktu kita hendak tidur,sedangkan pada masa selepas itu kita akan kurang minum air. Maka cuba agih2kan pengambilan vitamin anda. Ini juga membantu agar buah pinggang tidak terlalu dibebani pada 1masa tertentu sahaja. Jarakkan pengambilan. Kalau 1 vitamin je anda disarankan minum 1 liter, kalau 4 vitamin??

3) ELAKKAN PENGAMBILAN VITAMIN BERSAMA UBAT.
Amalkan vitamin dgn menjarakkan 1-2 jam selepas pengambilan ubat doktor

4) KURANGKAN PENGAMBILAN KAFEIN DALAM DIET HARIAN
Tahukah anda pengambilan kafien boleh merosakkan vitamin yg sedia ada dlm tubuh bdan kita,,jika kafien diambil secara berterusan boleh membazirkan vitamin yg kita amalkan selama ini.

5) PANTANG LARANG MAKAN VITAMIN
Tahukah anda pengambilan multivitamin yg lengkap dgn zat besi tidak boleh diambil bersama susu? Ini kerana ia mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri.



No comments: